De koppeling of “ambriage”, wat is dat ?
Vrijwel zeker heeft U als autogebruiker al gehoord van of te maken gekregen met problemen “aan de koppeling”, en dat is niet abnormaal. Net zoals bvb. de remblokken is ook de koppeling een slijtagegevoelig onderdeel van de wagen.
De koppeling in je wagen verbind of ontkoppeld de wielen met de motor dankzij de bediening van het koppelingspedaal. Tijdens het koppelen en ontkoppelen ontstaat er een “slip”, die verantwoordelijk is voor de slijtage van de koppelingsplaat.
De volledige koppelingsinrichting bestaat uit meerdere onderdelen:
- Drukgroep: drukt de koppelingsschijf tegen de motor.
- Druklager: zet de bediening van het pedaal om naar de drukgroep.
- Koppelingsschijf: verbind de draaibeweging van de motor met de wielen via de versnellingsbak.
Problemen met de koppeling herkennen …
- De motor gaat er alleen vandoor!
- Loopt het toerental van de motor hoog op bij het accelereren, maar volgt de wagen niet? Dat kan wijzen op het doorslippen van de koppelingsplaat.
- Vreemde trillingen en geluiden in het koppelingspedaal?
- Dat wijst meestal op een probleem met de drukgroep, druklager of dubbel vliegwiel.
- Moeilijk schakelen en/of stroef koppelingspedaal
- Wijst op problemen met de drukgroep.
Enkele “Tips” om de koppeling minder te belasten …
Door de koppeling minder te belasten kan je de levensduur vanzelfsprekend verlengen en problemen vermijden of uitstellen. Volgende situaties zorgen dat de koppelingsinrichting van je wagen op de proef wordt gesteld:
- Trekken van aanhangwagen of caravan
- Remmen op de motor
- Vertrekken op een helling
- Voet boven (is waarschijnlijk op) de koppeling houden tijdens het rijden!
Wat kost het allemaal ?
De kosten voor het vervangen van je koppeling hangt af van verschillende factoren, zoals het merk, type motor, type vliegwiel, enz …
Voor een gedetailleerde offerte kan U ons best contacteren met de voertuiggegevens, of kom gewoon vrijblijvend even bij ons langs .. dan onderwerpen we de koppeling meteen gratis aan een extra test!